Het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein startte eind 2007 met een webspreekuur. Het ziekenhuis kende lange wachttijden doordat het aantal poliklinische patiënten, controlepatiënten en no-shows met 4% groeide.
Om de wachttijden terug te dringen en de medische informatie die tussen patiënt en arts uit wordt gewisseld te verbeteren, startte het St. Antonius op 1 mei 2008 na een pilot van zes maanden een webspreekuur voor poliklinische controlepatiënten van de afdeling neurologie. Behandelaar en patiënt kunnen via een beveiligde internetverbinding medische informatie uitwisselen, vragen stellen en antwoorden geven. De dienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.
Inmiddels hebben ruim 1.000 patiënten gebruikgemaakt van het webspreekuur. Van alle nieuwe patiënten kiest 40% voor het webspreekuur als vervanging voor het controlespreekuur. De tijdsbesparing is aanzienlijk. Een consult duurt gemiddeld 6 in plaats van 15 minuten. Per 1.000 nieuwe patiënten betekent dit dat er in dezelfde tijd 75 nieuwe patiënten extra kunnen worden gezien. De gesprekken worden door de patiënt inhoudelijk beter gevonden. De patiënttevredenheid is hoog met 86% tevreden tot zeer tevreden, 10% neutraal en 4% ontevreden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten