Elke drie jaar analyseert OPTA de markten voor elektronische communicatiediensten. We kijken naar prijsontwikkelingen, marktaandelen en de kansen voor nieuwe partijen om toe te treden. Als blijkt dat een partij op een markt een zogenoemde 'aanmerkelijke marktmacht' heeft, legt OPTA verplichtingen aan die partij op. Daarbij geldt: OPTA is streng waar het moet en soepel waar dat kan.
Om consumenten te beschermen, controleert OPTA of marktpartijen de wet naleven. Bedrijven die zich er niet aan houden, kan OPTA aanpakken. Bijvoorbeeld door een sanctie op te leggen. Bovendien informeert ze consumenten rechtstreeks over hun rechten en plichten via ConsuWijzer.
Maar OPTA doet nog meer, denk bijvoorbeeld aan:
- Het uitgeven van telefoonnummers
- Het waarborgen van wettelijk minimale dienstverlening op het gebied van post en vaste telefonie
- Het beslechten van geschillen tussen aanbieders (over de toegang tot en interconnectie van netwerken) of over het aanleggen van kabels
- Het toezien op de certificatiedienstverleners van de elektronische handtekening
Geen opmerkingen:
Een reactie posten