maandag 9 november 2009

OPTA

Dagelijks verandert de wereld van telefonie, post, internet en de kabel: er starten nieuwe bedrijven, diensten ontwikkelen razendsnel. Er zijn steeds weer nieuwe mogelijkheden en abonnementen. OPTA zorgt voor concurrentie en vertrouwen in de communicatiesector in het belang van de consument. In deze missie staan twee zaken centraal: concurrentiebevordering en consumentenbescherming.
Elke drie jaar analyseert OPTA de markten voor elektronische communicatiediensten. We kijken naar prijsontwikkelingen, marktaandelen en de kansen voor nieuwe partijen om toe te treden. Als blijkt dat een partij op een markt een zogenoemde 'aanmerkelijke marktmacht' heeft, legt OPTA verplichtingen aan die partij op. Daarbij geldt: OPTA is streng waar het moet en soepel waar dat kan.
Om consumenten te beschermen, controleert OPTA of marktpartijen de wet naleven. Bedrijven die zich er niet aan houden, kan OPTA aanpakken. Bijvoorbeeld door een sanctie op te leggen. Bovendien informeert ze consumenten rechtstreeks over hun rechten en plichten via ConsuWijzer.
Maar OPTA doet nog meer, denk bijvoorbeeld aan:

Geen opmerkingen: