maandag 9 november 2009

Breedband

Binnen de communicatie- en mediabranche is er een verandering gaande. Traditionele grenzen vervagen, er worden nieuwe diensten ontwikkeld, en beproefde diensten vergroeien met elkaar. Deze ontwikkeling beperkt zich al lang niet meer tot de technologie, zoals mobiele telecommunicatie, het vaste telefoonnet en internet. Ook de scheiding tussen het uiteenlopende media- en communicatieaanbod vervaagt in toenemende mate. Alle aanbieders beconcurreren elkaar – of ze werken met elkaar samen. Deze trend zorgt voor een nieuwe definitie van een decennia oude rolverdeling van netexploitanten en aanbieders van content of diensten.

De klant bepaalt het tempo
Een van de redenen voor deze verandering is de zegetocht van internet. De verscheidenheid, interactiviteit en personaliseringsmogelijkheden van internet bieden mensen nieuwe mediabelevingen. Actuele voorbeelden zijn de explosieve groei van sociale netwerken zoals Facebook en entertainmentportalen zoals YouTube. Zelfs het klassieke medium televisie groeit steeds meer uit tot een personaliseerbare en interactieve beleving voor de kijkers. Van passieve consumenten is niet langer sprake. Veel internetgebruikers willen actief aan het gebeuren deelnemen en hun eigen content produceren en publiceren. Ze willen zelf bepalen wanneer ze welke diensten afnemen — op de locatie en het beeldscherm van hun keuze.

De uitdagingen worden steeds groter
De exploitanten van telecommunicatienetwerken staan als gevolg van deze ontwikkeling voor grote uitdagingen. En dat is niet alleen omdat steeds meer klanten voor hun mediabeleving een steeds grotere bandbreedte nodig hebben – thuis, op kantoor en onderweg. Daarnaast moeten alle verschillende diensten ook nog eens binnen het netwerk worden samengebracht. Deze transformatie binnen een markt die steeds concurrerender wordt, zal in sterke mate de toekomst van netwerkexploitanten bepalen.

Toekomstgerichte oplossingen vereist
Ongeacht het bedrijfsmodel dat netwerkexploitanten hanteren om hun marktpositie te handhaven en uit te bouwen, prijken kostenefficiĆ«ntie en de mogelijkheid om op nieuwe zakelijke kansen in te springen bovenaan op de strategische agenda. Om deze reden zijn zowel duurzame als toekomstgerichte oplossingen vereist – oplossingen van Ericsson. Als toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten biedt de onderneming exploitanten van telecommunicatienetwerken uiterst moderne en flexibele oplossingen voor elke uitdaging. Of het nu gaat om planning, advies, netwerkbeheer of de implementatie van innovatieve technologie.

Geen opmerkingen: